Konec tradičního SEO? Google vás uvězní v AI ekosystému
Pokud jste někdy ukradli drobnou věc a přistihli vás, pravděpodobně jste za to pykali. Když ale někdo veřejně krade na platformě, kterou denně používá více než 5 miliard lidí, málokdo si toho všimne ale rozhodně se nic neděje. Google již nepotřebuje váš web, jen si z něj čas od času něco vezme...
Pokud jste publikovali něco zajímavého, pak Google Gemini prostřednictvím AI overviews jednoduše použije vaše dílo takovým způsobem, že dotaz uživatele bude dostatečně zodpovězen a příchodu na váš web rozhodně nepomůže drobná ikonka odkazu v pravém panelu.
Google AI Mode se stává uzavřeným ekosystémem, ve kterém vaše pečlivě budované SEO postupně vyhasíná. Jedinou šancí je přizpůsobit se a zcela změnit strategii. V následujících řádcích si povíme, proč klasické taktiky končí v propadlišti dějin a zda je možné proměnit nastalý chaos ve vlastní prospěch.
1. AI Mode uzavírá ekosystém Google
Co se vlastně změnilo, když Google nasadil svůj AI Mód v Česku? Místo deseti odkazů, ze kterých k vám na web přicházeli návštěvníci, teď vidíte přímou odpověď na váš dotaz a pouhá tři doporučení na weby ze kterých byla daná odpověď vytvořena. A ano na tyto odkazy nemáte důvod klikat, protože odpověď na váš dotaz je zodpovězena přímo na homepage google.
- Převeďte blogové články na youtube video
- Vytvořte krátké “how-to” klipy pro Instagram/TikTok
- Sdílejte populární infografiky na LinkedIn
- Odpovídejte na komentáře a pořádejte živá Q&A
- Podpořte nejlepší obsah placenou reklamou
- Pravidelně měřte výsledky a upravujte strategii
Tradiční - léta skomírající - SEO, tak jak jsme jej znali, je definitivně mrtvé. Můžeme truchlit a spílat, ale nic s tím neuděláme. Nebo...uděláme?
2. Dominujte tématu napříč kanály
Jak přežít, když Google se všemi dostupnými prostředky snaží své návštěvníky udržet ve svém ekosystému a nechce je posílat na externí weby? Neomezujte se jen na blog: rozšiřte autoritu své značky na YouTube, LinkedIn, preferované sociální sítě a neopomeňte ani placené reklamy. Vaše zákazníky musíte zavalit svou odborností a expertízou – skvělý článek s přidanou hodnotou, reklama, video, profilová zmínka i vlastní web.
3. Kvalita nad kvantitou: dělejte to, co AI nezvládne
Generovat články přes AI nemělo v podstatě cenu již před lety. Jakákoli umělá inteligence dokáže standardní obsah „vyplivnout“ přibližně za 10 vteřin. Vaše výhoda je v jedinečných zkušenostech, hlubších analýzách a formátech, které AI neumí:
- Případové studie z reálného provozu
- Exkluzivní rozhovory a originální data
- Praktické návody vycházející z vlastní expertízy
Zaměřte se vždy na jeden jasný byznysový cíl (noví zákazníci, kvalifikované leady, sdílení na sítích) a před publikací si položte: „Dokáže to AI udělat stejně dobře?“ Pokud ano, přepracujte téma do formy, kterou zvládne jenom člověk.
Toto vše znamená jediné. Pokud chcete uspět, budete potřebovat kvalitní webové stránky, které budou reflektovat tuto změnu jak svou technickou stránkou (rychlost načítání, strukturovaný obsah, schema markup, aktualizace, zabezpečení), tak dojmem, který v návštěvnících vyvolají. Protože na dojmu dnes záleží více než kdy jindy.